'Who killed king Ted?'. Deze mysterieuze vraag en een aantal kaartjes met informatie kregen we bij de start van deze workshop voorgelegd. In ons groepje ontstond een gedreven ambitie om het moordmysterie op te lossen. Gaandeweg bleek dat er meerdere oplossingen mogelijk waren. De theorie dat Ted geveld werd door een hartaanval bleek bijvoorbeeld ook te kunnen kloppen. Een typisch voorbeeld van een opdracht die zich uitstekend leent om leerlingen na afloop van de opdracht na te laten nadenken over hun denkvaardigheden. Welke strategie werd gevolgd? Welke denkstappen werden gezet? Door o.a. deze reflectievragen ontstond een gesprek op 'metacognitief niveau'. Er is software ontwikkeld om dit mysterie en de reflectie op de computer te laten plaatsvinden. Met hulp van de software kunnen de leerlingen de reflectie op hun denken laten vastleggen. Dit geeft zowel de leerlingen als de docent informatie over de wijze waarop leerlingen hun eigen denken letterlijk in kaart brengen. Na afloop stonden we stil bij de ervaring dat dezelfde opdracht met de computer anders verliep. De onderlinge communicatie via een scherm leverde iets meer onderlinge competitie op. Iets wat van invloed kan zijn op het denkproces van leerlingen.
Friday, October 4, 2013
Workshop 'Digitaal Mysterie'
Workshop 'Digitaal Mysterie'
'Who killed king Ted?'. Deze mysterieuze vraag en een aantal kaartjes met informatie kregen we bij de start van deze workshop voorgelegd. In ons groepje ontstond een gedreven ambitie om het moordmysterie op te lossen. Gaandeweg bleek dat er meerdere oplossingen mogelijk waren. De theorie dat Ted geveld werd door een hartaanval bleek bijvoorbeeld ook te kunnen kloppen. Een typisch voorbeeld van een opdracht die zich uitstekend leent om leerlingen na afloop van de opdracht na te laten nadenken over hun denkvaardigheden. Welke strategie werd gevolgd? Welke denkstappen werden gezet? Door o.a. deze reflectievragen ontstond een gesprek op 'metacognitief niveau'. Er is software ontwikkeld om dit mysterie en de reflectie op de computer te laten plaatsvinden. Met hulp van de software kunnen de leerlingen de reflectie op hun denken laten vastleggen. Dit geeft zowel de leerlingen als de docent informatie over de wijze waarop leerlingen hun eigen denken letterlijk in kaart brengen. Na afloop stonden we stil bij de ervaring dat dezelfde opdracht met de computer anders verliep. De onderlinge communicatie via een scherm leverde iets meer onderlinge competitie op. Iets wat van invloed kan zijn op het denkproces van leerlingen.
'Who killed king Ted?'. Deze mysterieuze vraag en een aantal kaartjes met informatie kregen we bij de start van deze workshop voorgelegd. In ons groepje ontstond een gedreven ambitie om het moordmysterie op te lossen. Gaandeweg bleek dat er meerdere oplossingen mogelijk waren. De theorie dat Ted geveld werd door een hartaanval bleek bijvoorbeeld ook te kunnen kloppen. Een typisch voorbeeld van een opdracht die zich uitstekend leent om leerlingen na afloop van de opdracht na te laten nadenken over hun denkvaardigheden. Welke strategie werd gevolgd? Welke denkstappen werden gezet? Door o.a. deze reflectievragen ontstond een gesprek op 'metacognitief niveau'. Er is software ontwikkeld om dit mysterie en de reflectie op de computer te laten plaatsvinden. Met hulp van de software kunnen de leerlingen de reflectie op hun denken laten vastleggen. Dit geeft zowel de leerlingen als de docent informatie over de wijze waarop leerlingen hun eigen denken letterlijk in kaart brengen. Na afloop stonden we stil bij de ervaring dat dezelfde opdracht met de computer anders verliep. De onderlinge communicatie via een scherm leverde iets meer onderlinge competitie op. Iets wat van invloed kan zijn op het denkproces van leerlingen.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment