Workshop van Anne de A’Echevarria van
Thinkwell; Philosophy for children.
In deze workshop maak je gebruik van de methode Thinking
Tools; enquiry structure. Aan de hand van deze methode wordt geprobeerd de
leerlingen bewust te maken van de vervolgstappen in het denkproces. Er wordt
een verhaal voorgelezen, waarna iedereen nadenkt over de achterliggende betekenis/levenswijsheid
en voor zichzelf een dieperliggende open vraag formuleert. Iedereen is actief,
in de groep wordt na discussie de beste openvraag gekozen. Daarna geeft
iedereen zijn mening resp. antwoord op deze open vraag. Iedereen denkt na over
de gegeven antwoorden/meningen en wijzigt of handhaaft zijn eigen antwoord. Het
gaat hierbij niet om het antwoord sec, maar om jouw eigen argumenten waarom
jouw antwoord het meest passende is op de gestelde open vraag. Aan het eind van
het denkproces geef je aan wat je geleerd hebt, wat en/of wie je geholpen heeft in jouw gedachtevorming. Tevens
wordt gevraagd of het uitgevoerde denkproces je kan helpen bij je dagelijkse
werkzaamheden, dan wel een verandering in jouw doen en laten in de maatschappij
te weeg kan brengen.
Deze methode probeert leerlingen inzicht te geven in de
verschillende stappen van het denkproces en hierbij de vaardigheden bij te
brengen om te kunnen reflecteren op hun eigen leerproces. Leerlingen kunnen
elkaar hierbij helpen door na afloop van een samenwerkingsopdracht aan elkaar
aan te geven welke positieve eigenschap/bijdrage de ander heeft gegeven.
Leerlingen worden gestimuleerd om actief aan dit denkproces mee te werken.
In de praktijk kan Thinking Tools o.a. betekenis en vorm krijgen aan het begin van elke les door de te
bereiken lesdoelen op het bord te zetten. Aan het eind van de les stel je de
vraag: Wat heb je geleerd? En wat zou je willen leren? (reflectie). Om te
ontdekken hoe leerlingen leren zou je gebruik kunnen maken van “mysteries” en
stappenplannen, waarbij leerlingen kunnen zien en ervaren op welke wijze
noodzakelijke stappen en verbindingen kunnen worden gemaakt. Zie hiervoor de
bijdrage van Jeroen de Ruiter (Digitaal mysterie). Het is belangrijk dat
leerlingen de ontwikkeling van hun eigen denkproces vastleggen in een bij te
houden dagboek.
No comments:
Post a Comment