Sunday, October 6, 2013

Workshop Cognition and Challenge - The Role of Thinking in Differentiating Teaching

Julie McGrane, Learning Learning

Na een aantal dagen ondergedompeld te zijn in het Engelse onderwijssysteem gaan we denken in het Engels! Ik heb geprobeerd wanneer mogelijk de Engelse termen te vertalen naar het Nederlands.

Wij begonnen de workshop met een Quotes Quilt of in goed Nederlands: de Citaten sprei, een A4 met daarop een aantal uitspraken in kaders. De opdracht was deze uitspraken te bestuderen en te bepalen welke uitspraak ons het meest aansprak, en welke het minste. Daarna werden de meningen gedeeld en dienden ze als start voor het volgende onderwerp van Julie.

De uitspraken behandelden verschillende inzichten over differentiatie in het onderwijs. Onze keus was: “Geen twee kinderen zijn gelijk, zij leren ook niet gelijke wijze. Een verrijkt aanbod voor de ene leerling is dat niet noodzakelijk ook voor de ander. In onze leslokalen zullen we onze leerlingen moeten leren voor zichzelf te denken.“ Marian Diamonds, Berkley.

Julie gaf ons na het bespreken een andere krachtige uitspraak: “Van ons aanbod aan meer getalenteerde leerlingen is 40 % veel te eenvoudig, terwijl van de opdrachten voor minder getalenteerden juist 40 % te moeilijk is!” Charles Desforges, Exeter.  In het diagram dat de Zone voor de naaste ontwikkeling (Vygotsky) beschijft, is dit goed zichtbaar als “verveling” en “spanning”.

Leraren zijn erg geneigd om leerlingen in groepen onder te brengen gebaseerd op capaciteiten. Dit demotiveert leerlingen echter zich te onderscheiden en te ontwikkelen. Onze opdrachten zullen zo uitdagend moeten zijn dat leerlingen zich ook willen ontwikkelen. Deze uitdaging kan beangstigend zijn voor zowel de leerlingen als de leraren.

De belangrijkste drijfveren voor leerlingen om zich te ontwikkelen zijn:

1. Cognitieve en metacognitieve activiteiten van leerlingen
2. Ruim aanbod van uitdagende opdrachten
3.  Taakgericht bezig zijn aan opdrachten
4.  Betrokkenheid van ouders/verzorgers (“echt” praten met de leerlingen over wat zij beleven.)
E.e.a. blijkt uit onderzoeken van The Sutton Trust over de kosten, het resultaat en het effect van verschillende handvatten met als doel de bekwaamheid van leerlingen te verbeteren. 

Een aantal van de verschillende manieren om de leerlingen uit te dagen probeerden wij vervolgens.
Uitdagingskaarten
Elke groep wordt gevraagd welk uitdagingsniveau zij denken aan te kunnen. De gegevens en de vraagstelling op de (3) niveaus worden opgebouwd naar kennis en inzicht, en inzicht in het eigen leerproces (studievaardigheid).

Helpdesk
Leerlingen mogen vanuit de groep waarin ze werken een vertegenwoordiger met een gerichte vraag naar de helpdesk (leraar) sturen. Het effect van het bedenken van de gerichte vraag levert al vaak het antwoord op! De leraar kan het groepsproces zo observeren en meer gericht steun bieden.
In reactie kunnen leerlingen gebruik maken van het  got it, get up, get on systeem. Wanneer zij de uitleg snappen mogen zij terug naar hun eigen groep en verdergaan.

Patroonkaarten
Tijdens het groepswerk deelt de leraar patroonkaarten (gekleurd kan ook) uit aan leerlingen.  Hierdoor kan de leraar gericht actie ondernemen voor de leerlingen met een zelfde kaart, bijvoorbeeld voor extra ondersteuning of het stellen van een aanvullende vraag.

Uitdagingsladder
Deze vorm is gebaseerd op de uitdagingskaarten, maar hier worden de overgangen tussen de vragen met minder grote stappen opgebouwd.
Julie gaf als tip dat de leraar ver boven het gevraagde cognitieve niveau zal moeten staan, leerlingen maken erg grote denkstappen en kunnen snel overvragen.

Alle werkvormen staan meer uitgebreid beschreven in de Challenge & Differentiation Toolkit: http://www.leadinglearning.eu/wp-content/uploads/docs/Big-Picture.pdf

Audit
Om te bekijken waar je als leraar en als school staat is er een challenge & differentiation audit ontwikkeld. Een Engels exemplaar is al beschikbaar, aan een vertaling wordt gewerkt.

i-observe app
Als laatste gaf Julie ons nog de tip voor het gebruik van de i-observe app voor de I-pad. Deze observatietool geeft zeer veel mogelijkheden om te reflecteren op een lesobservatie. http://www.i-observe.co.uk/

Het contact met Julie McGrane gaat ons zeker helpen om uitdagende en gedifferentieerde opdrachten voor al onze talenten te ontwikkelen.

No comments:

Post a Comment