Friday, October 4, 2013

Workshop van Anne de A’Echevarria van Thinkwell; Philosophy for children.

Workshop van Anne de A’Echevarria van Thinkwell; Philosophy for children.

In deze workshop maak je gebruik van de methode Thinking Tools; enquiry structure. Aan de hand van deze methode wordt geprobeerd de leerlingen bewust te maken van de vervolgstappen in het denkproces. Er wordt een verhaal voorgelezen, waarna iedereen nadenkt over de achterliggende betekenis/levenswijsheid en voor zichzelf een dieperliggende open vraag formuleert. Iedereen is actief, in de groep wordt na discussie de beste openvraag gekozen. Daarna geeft iedereen zijn mening resp. antwoord op deze open vraag. Iedereen denkt na over de gegeven antwoorden/meningen en wijzigt of handhaaft zijn eigen antwoord. Het gaat hierbij niet om het antwoord sec, maar om jouw eigen argumenten waarom jouw antwoord het meest passende is op de gestelde open vraag. Aan het eind van het denkproces geef je aan wat je geleerd hebt, wat en/of wie je  geholpen heeft in jouw gedachtevorming. Tevens wordt gevraagd of het uitgevoerde denkproces je kan helpen bij je dagelijkse werkzaamheden, dan wel een verandering in jouw doen en laten in de maatschappij te weeg kan brengen.

Deze methode probeert leerlingen inzicht te geven in de verschillende stappen van het denkproces en hierbij de vaardigheden bij te brengen om te kunnen reflecteren op hun eigen leerproces. Leerlingen kunnen elkaar hierbij helpen door na afloop van een samenwerkingsopdracht aan elkaar aan te geven welke positieve eigenschap/bijdrage de ander heeft gegeven. Leerlingen worden gestimuleerd om actief aan dit denkproces mee te werken.

In de praktijk kan Thinking Tools o.a. betekenis en vorm  krijgen aan het begin van elke les door de te bereiken lesdoelen op het bord te zetten. Aan het eind van de les stel je de vraag: Wat heb je geleerd? En wat zou je willen leren? (reflectie). Om te ontdekken hoe leerlingen leren zou je gebruik kunnen maken van “mysteries” en stappenplannen, waarbij leerlingen kunnen zien en ervaren op welke wijze noodzakelijke stappen en verbindingen kunnen worden gemaakt. Zie hiervoor de bijdrage van Jeroen de Ruiter (Digitaal mysterie). Het is belangrijk dat leerlingen de ontwikkeling van hun eigen denkproces vastleggen in een bij te houden dagboek.



No comments:

Post a Comment